1. pianina.pl
  2. fortepiany
  3. pianina
  4. cyfrowe
  5. więcej...
  6. SKLEP

fortepian - opis, historia


klawesyn Cristoforii 1722           Fortepian to arystokracja wśród instrumentów. Swoim pięknem i harmonią wypełnia zarówno sale koncertowe jak i domowe salony. Na przełomie XIX i XX wieku fortepian, lub pianino znajdowały się w każdym pałacu, dworku i mieszkaniu nawet średniozamożnych mieszczan. W połowie ubiegłego stulecia nastąpił okres zafascynowania instrumentami elektronicznymi.
klawesyn Cristoforii 1726 Obecnie następuje powrót do dawnej wspaniałej tradycji. Instrumenty akustyczne znów pojawiają się w salonach, gabinetach, mieszkaniach. Fortepiany i pianina były, są i będą wyznacznikiem prestiżu, pozycji społecznej, a przede wszystkim aspiracji kulturalnych i artystycznych ich posiadaczy.

Fortepian - 300 lat historii instrumentu

     Konstruktorem pierwszego fortepianu był Włoch Bartolomeo Cristoforii (urodzony 4 maja 1655r. w Padwie, zmarł 27 stycznia 1731r. we Florencji).
Od roku 1690 był budowniczym klawesynów na dworze Ferdynanda i Kosmy Medicich we Florencji. Sądząc po dacie (1698r.) wystawienia rachunku przez Cristoforiego księciu Ferdynandowi Medycejskiemu za instrument "clavicembalo col piano'e'forte" należy uznać, że pierwszy fortepian młoteczkowy został zbudowany w 1698r. we Florencji. Instrument ten posiadał prostokątny korpus, drewnianą ramę, podwójne struny dla każdego dźwięku i umożliwiał uzyskiwanie zróżnicowanej dynamiki tzn. natężenie dźwięku było wprost proporcjonalne do siły uderzenia w poszczególne klawisze.
klawesyn Silbermann      Warto podkreślić, że nowy instrument Cristoforiego był udoskonaleniem klawikordu i klawesynu. Cristoforii z roku 1726Instrumenty te znane były już w XIV wieku. Klawikord był instrumentem grającym cicho. Sposób wydobywania dźwięku polegał na uderzeniu tangentu (płytki wykonanej z metalu) w strunę. Klawesyn natomiast to instrument, w którym dźwięk wydobywany był poprzez szarpnięcie struny od dołu za pomocą ostrego piórka. Specjalny mechanizm zapewniał zarówno przeniesienie uderzenia w klawisz na szarpnięcie struny, jak również pozwalał wytłumić dźwięk struny odpowiednim materiałem po zwolnieniu klawisza. Klawesyn pozwalał na dosyć głośne granie jednak jego mankamentem było to, że nie można było uzyskać dynamiki natężenia dźwięku. Na przestrzeni wieków klawesyn ulegał wielu modyfikacjom. W czasach Cristoforiego klawesyny posiadały już dwa manuały (klawiatury), z których jeden grał głośno, a drugi cicho jednak w dalszym ciągu nie można było uzyskać płynnej dynamiki pośredniej.
klawikord      Mistrz Bartolomeo będąc uznanym budowniczym klawesynów pracował nad udoskonaleniem tych instrumentów. Zastosował nowy sposób wydobywania dźwięku. Skonstruował mechanizm młoteczkowy, w którym po naciśnięciu klawisza młotek uderzał strunę powodując jej drganie a następnie natychmiast od niej odskakiwał pozwalając jej swobodnie wybrzmiewać (nie tłumił drgań struny). Do współczesnych czasów przetrwało kilka instrumentów Cristoforiego. Najstarszy zachowany "pianoforte" ( tak nazwał te instrumenty mistrz Bartolomeo) pochodzi z 1722r. jest w posiadaniu Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. W Lipsku w Musikinstrumenten - Museum der Uniwersitat podziwiać można egzemplarz wyprodukowany w 1726r. Ze względu na niedoskonałość tych instrumentów jak i brak zainteresowania nimi ówczesnych muzyków Cristoforii przerwał produkcję po wykonaniu ok. 20 egzemplarzy swoich "pianoforte".

     Pomysł Cristoforiego był inspiracją dla wielu konstruktorów i producentów instrumentów muzycznych. W ślady Włocha poszedł między innymi słynny niemiecki producent organ Gottfried Silbermann. SilbermannDokonał on modyfikacji instrumentu polegającej na wprowadzeniu do konstrukcji pedału "forte", co powodowało jednoczesne podnoszenie wszystkich tłumików strun i tym samym pozwalało na swobodne wybrzmiewanie strun nawet po zwolnieniu nacisku na poszczególne klawisze. Fortepian Silbermanna spotkał się w 1730r. z negatywną opinią Jana Sebastiana Bacha. Trudno dziś stwierdzić czy był to skutek niedoskonałości tego instrumentu czy też siła przyzwyczajenia wielkiego kompozytora do klawesynu. Silbermann nie zrażał się jednak krytyką i dalej udoskonalał konstrukcję poprawiając zarówno mechanizm jak i brzmienie. Udoskonalony egzemplarz fortepianu Silbermanna na którym grał Jan Sebastian Bach w 1747 roku w Poczdamie na zamku Sanssouci dla pruskiego króla Fryderyka II został pozytywnie oceniony przez wielkiego muzyka.
klawesyn Cristoforii 1722 Oprócz Silbermanna pomysł Cristofofiego udoskonalali znani rzemieślnicy i budowniczowie instrumentów m.in. Jean Marius (Francja), Christian Gottlieb Schroter (Niemcy). Konstrukcja i budowa fortepianu na przestrzeni dziesięcioleci ulegała stałej modyfikacji.

     Londyńska fabryka Broadwood to ceniony w ówczesnych czasach producent fortepianów. Jednym z klientów tej fabryki był Ludwig van Beethoven, który tracąc słuch ( głównie w zakresie wysokich częstotliwości) wymagał od producenta dostarczania fortepianów o coraz mocniejszym brzmieniu. To właśnie zamówienia Beethovena spowodowały, że firma Broadwood zmuszona była wykonywać fortepiany o coraz większych gabarytach, zastosować trzecią strunę dla najwyższych dźwięków. Firma zastosowała ramę stalową w miejsce drewnianej dzięki czemu naciąg strun mógł być teraz znacznie mocniejszy, a tym samym można było uzyskać dźwięk fortepianu znacznie pełniejszy i głośniejszy. Oprócz zwiększenia gabarytów rozszerzono również skalę dźwięków tych instrumentów. Początkowo fortepian miał pięć oktaw, w roku 1810 sześć oktaw, ok. 1820r. siedem oktaw, a w późniejszym okresie dodano jeszcze trzy najwyższe dźwięki.

fortepian - rodzaje



Podział fortepianów ze względu na długość:

- fortepian gabinetowy - 140 cm - 180 cm (np. V-158 W.Hoffmann, Kingsburg KG 158)

- fortepian salonowy - 180 cm - 210 cm (np. B.190 Bechstein, Petrof P194)

- fortepian półkoncertowy - 210 cm - 240 cm (np. B.228 Bechstein, Petrof P234)

- fortepian koncertowy - powyżej 240 cm (np. D-282 C. Bechstein, Estonia L275, Petrof P284)

fortepian - budowa



Budowa fortepianu na przykładzie modelu W.Hoffmann

Mechanizm  - ręcznie produkowany z selekcjonowanych, klasycznych materiałów, Młotki, Indywidualnie wyważana klawiatura
1. Mechanizm - ręcznie produkowany z selekcjonowanych, klasycznych materiałów
2. Młotki
3. Indywidualnie wyważana klawiatura
Strojnica 16 lub 25-cio warstwowa wykonana z czeskiego buku, Mostki - wykonane z jaworu lub buku, ręcznie nacinane, Dno rezonansowe z czeskiego selekcjonowanego świerku rezonansowego
4. Strojnica 16 lub 25-cio warstwowa wykonana z buku
6. Mostki - wykonane z jaworu lub buku, ręcznie nacinane
7. Dno rezonansowe z selekcjonowanego świerku rezonansowego
Rama żeliwna wykończona piaskowaniem
9. Rama żeliwna wykończona piaskowaniem
Kołki strojeniowe
5. Kołki strojeniowe
10. System Duplex
11. Ręcznie nawijane struny - drut + miedź
Obudowa - wykonana z najwyższej jakości materiałów
12. Obudowa - wykonana z najwyższej jakości materiałów

fortepian - produkcja



Produkcja fortepianów na przykładzie Fabryki C. Bechstein Europe

 
 
 
 
 
 

fortepian - mechanizm



Zagraj na klawiaturze i zobacz jak działa mechanizm fortepianu.

(model wykonała firma Renner - producent mechanizmów fortepianowych)

menu

  1. pianina
  2. fortepiany
  3. akcesoria
  4. SKLEP
  5. salon
  1. wynajem
  2. komis
  3. cennik
  4. informacje
  5. kontakt
  1. raty / leasing
  2. strojenie / serwis
  3. transport
  4. gwarancja




©1993-2017 Copyright by Pianina.pl